Koulutukseen osallistuneet saivat perustiedot
neuropsykiatrisista häiriöistä ADHD:sta, autisminkirjon oireyhtymistä ja
Tourettesta. Toisille koulutuksen sisältö oli jo entuudestaan tuttua ja
toisille koulutuksessa oli paljon uutta. Lähtötasosta huolimatta koulutuksen
koettiin antaneen paljon uutta omaan arjen työhön.
Koulutuksesta sai monipuolisen tietopaketin, joka sisälsi konkreettisia keinoja ja välineitä käytännön haastaviin työtilanteisiin. Opetuksen rakenne oli osallistujien mielestä hyvin mietitty. Opinnot koostuvat viidestä lähiopetusjaksosta ja niiden välillä tehtävistä itsenäisistä tehtävistä kuten kirjareflektioista ja ryhmätehtävistä. Koulutukseen sisältyvä kirjallisuus tuki oppimista.
”Kokonaisuus hyvin koottu.”
”Asiat sitoivat hyvin toisiaan.”
”Välitehtävät ovat pitäneet rattaat pyörimässä, eikä ole asiat unohtuneet.”
”Kirjareflektio sai ajattelemaan enemmän ja toi selkeyttä prosessiin.”
Tunnolliset opiskelijat työssään
Koulutukseen sisältyneet asiantuntijaluennoitsijat ja
kokemusasiantuntija täydensivät oppimista.
”Opin eniten caseista
ja vierailijoista.””Havainnollistavat
case-esimerkit ovat avanneet paljon.”
Osallistujien kokemukset kirjallisten tehtävien määrästä poikkesivat
jonkin verran toisistaan. Kun toinen olisi tehnyt kirjallisia tehtäviä
enemmänkin, niin toisella ei olisi arjen työn rinnalla ollut mahdollisuutta
tehdä enempää tehtäviä. Olemme oppijoina erilaisia. Toinen oppii kuuntelemalla
ja toinen kirjoittamalla, toinen haluaa osallistua keskusteluun ja toinen olla
tarkkailijan asemassa.
”Tehtäviä kaivannut
lisää, koska ei välttämättä ryhmässä tuo esille asioita joita kirjallisesti
olisi ehkä tuonut enemmän.”
Opetuksen tahti ja opettajan tapa opettaa saivat kiitosta.
Opettajan omaa ruohonjuuritason kokemusta pidettiin vahvuutena, joka toi
opetukseen ihan oman sävyn.
”Luentotyyli on ollut
aikuisille sopiva. Kun opettaja on syyllistynyt tekemään samoja asioita, niin
siitä tulee tietynlainen soundi opetukseen.””Sopiva tahti, toistot koulutuksessa ovat auttaneet sisäistämään.”
”Opettajalla hyvä opetustyyli –myönteisyys ja sallivuus.”
”Opettaja ollut erittäin innostava, mikä on vaikuttanut positiivisesti omaan oppimiseen.”
Puolen vuoden aikana kertyi mapillinen materiaalia, joihin palata tarvittaessa.
Koulutus syvensi osallistujien ohjaus- ja valmentamisen
taitoja ratkaisukeskeisen lähestymistavan viitekehyksessä. Saamillaan
perustiedoilla valmistuneet voivat toimia voimaannuttavan työskentelyn
menetelmin erityistä tukea tarvitsevien lasten, nuorten ja aikuisten kanssa. Koulutus
on vahvistanut ammatillista osaamista ja antanut varmuutta toimia
neuropsykiatristen valmennettavien kanssa. Valtaosa opiskelijoista pystyi
hyödyntämään oppimaansa heti arjen työssään.
”Opintojen
yhdistyminen omaan työhön tukenut oppimista.””Yllätti
positiivisesti sisällöllään. Se mitä on nähty, koettu ja kuultu on pystytty
viemään työhön.””Sai hyvän
työkalupakin työhön. Tulen hyödyntämään ja mielenkiinto aiheeseen jäi edelleen.””Asiakasnäkökulmasta
tehtävät on pystytty siirtämään suoraan sinne. Asiakkaatkin ovat pystyneet
ajattelemaan oman elämänkatsomuksensa kautta eikä vammansa kautta.”
Koulutuksesta sai lisäksi menetelmiä toimia voimavaroja sekä
yhteistyötä tukevalla tavalla myös moniammatillisissa tiimeissä sekä
verkostoissa. Moniammatillisuutta pääsi harjoittelemaan jo koulutuksen aikana,
koska osallistujajoukko oli hyvin moniammatillinen. Koko ryhmä koki lopulta
moniammatillisuuden voimavaraksi, vaikka alkuun moni mietti että oman
ammattialan ryhmä palvelisi oppimista paremmin.
”Ryhmäosioita alkuun
kritisoin, kun ammattialat olivat niin erilaisia. Mutta loppuvaiheessa
huomannut sen rikastuttavan vaikutuksen.””Moniammatillisuus
ollut tärkeää. Hienoa olla näin laaja-alaisessa ryhmässä mukana.””Vertaisryhmätyöskentely
tuonut paljon. Ihmettelee eri tavalla maailmaa kuin ennen koulutusta.””Yhdessä oppiminen
tärkeää ja muilta ryhmäläisiltä sai paljon.” ”Hyvä että kaikki osallistujat eivät ole
samalta kentältä.”
Ryhmätöillä
oli merkittävä rooli koulutuksessa
”Itselle henkisen kasvun työpaketti.”
”Työpaikatkin pitää kuntouttaa eikä vain asiakkaita.”
Innostunut ja aktiivinen ryhmä teki lähtemättömän vaikutuksen kouluttajaan: ”Ryhmä oli innostunut ja aktiivinen. Työt tehtiin tunnollisesti ja kaikki lähtivät reippaasti kokeilemaan ja tekemään. Tasapainoista ryhmää hän kuvasi joukkosieluksi, joka aloitti yhtä aikaa oli kyse sitten työskentelystä tai ruokailuun lähtemisestä. Kukaan ei ottanut johtajan roolia vaan yhdessä tekeminen oli tapa toimia koulutuksen aikana. Ryhmässä jokainen on saanut olla oma itsensä, jolla on merkittävä rooli koulutuksessa. Jokainen oppii paremmin, kun on rento oma itsensä. Kaikki hyvä loppuu aikanaan, jossain taas tavataan!”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti