maanantai 24. maaliskuuta 2014

Neuropsykiatrinen valmentaja tukee ongelmatilanteissa ja auttaa löytämään vahvuuksia

Pohjois-Pohjanmaan kesäyliopiston Kuusamon toimipaikka järjesti Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen / ADHD -valmentajakoulutuksen 20 op 8.10.2013–14.3.2014. Oulun toimipaikassa vastaava koulutus järjestettiin 14.3.–22.11.2013. Koulutuksen pääkouluttajana ja johtajana toimii VTM, sosiaalipsykologi, erikoissairaanhoitaja, ratkaisukeskeinen valmentaja ja työnohjaaja, psykoterapeutti  Leena Mannström-Mäkelä. Kuusamossa koulutukseen osallistui 20 henkeä. Kaikki osallistuneet suorittivat koulutuksen hyväksytysti ja saivat 14.3.2014 pätevyyden käyttää neuropsykiatrinen valmentaja -nimikettä.
Ratkaisukeskeisyys on käytännön strategia, joka antaa välineitä toimia ongelmatilanteissa ja kehittämistyössä. Kyse ei ole omien ratkaisujen tarjoamisesta keskustelukumppanille, vaan keskustelukumppanin omien vahvuuksien, tavoitteiden ja näkökulmien hakemisesta.  Kaikki asiat eivät aina ole ratkaistavissa. Aina on kuitenkin löydettävissä tavoitteita, päämääriä sekä voimavaroja, joilla voi päästä hankaluuksista eteenpäin tai kestää niitä paremmin.

Koulutukseen osallistuneet saivat perustiedot neuropsykiatrisista häiriöistä ADHD:sta, autisminkirjon oireyhtymistä ja Tourettesta. Toisille koulutuksen sisältö oli jo entuudestaan tuttua ja toisille koulutuksessa oli paljon uutta. Lähtötasosta huolimatta koulutuksen koettiin antaneen paljon uutta omaan arjen työhön. 
”Koulutus on avannut ammatillisesti ihan uuden maailman. Koulutuksen aikana olen hypännyt syvälle, mutta en alas vaan ylös. Kiinnostus tematiikkaan on kasvanut.”

Koulutuksesta sai monipuolisen tietopaketin, joka sisälsi konkreettisia keinoja ja välineitä käytännön haastaviin työtilanteisiin. Opetuksen rakenne oli osallistujien mielestä hyvin mietitty. Opinnot koostuvat viidestä lähiopetusjaksosta ja niiden välillä tehtävistä itsenäisistä tehtävistä kuten kirjareflektioista ja ryhmätehtävistä. Koulutukseen sisältyvä kirjallisuus tuki oppimista.

”Kokonaisuus hyvin koottu.”
”Asiat sitoivat hyvin toisiaan.”
”Välitehtävät ovat pitäneet rattaat pyörimässä, eikä ole asiat unohtuneet.”
”Kirjareflektio sai ajattelemaan enemmän ja toi selkeyttä prosessiin.”

Tunnolliset opiskelijat työssään

Koulutukseen sisältyneet asiantuntijaluennoitsijat ja kokemusasiantuntija täydensivät oppimista.
”Opin eniten caseista ja vierailijoista.””Havainnollistavat case-esimerkit ovat avanneet paljon.”
Osallistujien kokemukset kirjallisten tehtävien määrästä poikkesivat jonkin verran toisistaan. Kun toinen olisi tehnyt kirjallisia tehtäviä enemmänkin, niin toisella ei olisi arjen työn rinnalla ollut mahdollisuutta tehdä enempää tehtäviä. Olemme oppijoina erilaisia. Toinen oppii kuuntelemalla ja toinen kirjoittamalla, toinen haluaa osallistua keskusteluun ja toinen olla tarkkailijan asemassa.
”Tehtäviä kaivannut lisää, koska ei välttämättä ryhmässä tuo esille asioita joita kirjallisesti olisi ehkä tuonut enemmän.”

Opetuksen tahti ja opettajan tapa opettaa saivat kiitosta. Opettajan omaa ruohonjuuritason kokemusta pidettiin vahvuutena, joka toi opetukseen ihan oman sävyn.
”Luentotyyli on ollut aikuisille sopiva. Kun opettaja on syyllistynyt tekemään samoja asioita, niin siitä tulee tietynlainen soundi opetukseen.”
Sopiva tahti, toistot koulutuksessa ovat auttaneet sisäistämään.”
”Opettajalla hyvä opetustyyli –myönteisyys ja sallivuus.”
”Opettaja ollut erittäin innostava, mikä on vaikuttanut positiivisesti omaan oppimiseen.”

Puolen vuoden aikana kertyi mapillinen materiaalia, joihin palata tarvittaessa.
Koulutus syvensi osallistujien ohjaus- ja valmentamisen taitoja ratkaisukeskeisen lähestymistavan viitekehyksessä. Saamillaan perustiedoilla valmistuneet voivat toimia voimaannuttavan työskentelyn menetelmin erityistä tukea tarvitsevien lasten, nuorten ja aikuisten kanssa. Koulutus on vahvistanut ammatillista osaamista ja antanut varmuutta toimia neuropsykiatristen valmennettavien kanssa. Valtaosa opiskelijoista pystyi hyödyntämään oppimaansa heti arjen työssään.

”Opintojen yhdistyminen omaan työhön tukenut oppimista.””Yllätti positiivisesti sisällöllään. Se mitä on nähty, koettu ja kuultu on pystytty viemään työhön.””Sai hyvän työkalupakin työhön. Tulen hyödyntämään ja mielenkiinto aiheeseen jäi edelleen.””Asiakasnäkökulmasta tehtävät on pystytty siirtämään suoraan sinne. Asiakkaatkin ovat pystyneet ajattelemaan oman elämänkatsomuksensa kautta eikä vammansa kautta.”
Koulutuksesta sai lisäksi menetelmiä toimia voimavaroja sekä yhteistyötä tukevalla tavalla myös moniammatillisissa tiimeissä sekä verkostoissa. Moniammatillisuutta pääsi harjoittelemaan jo koulutuksen aikana, koska osallistujajoukko oli hyvin moniammatillinen. Koko ryhmä koki lopulta moniammatillisuuden voimavaraksi, vaikka alkuun moni mietti että oman ammattialan ryhmä palvelisi oppimista paremmin.
”Ryhmäosioita alkuun kritisoin, kun ammattialat olivat niin erilaisia. Mutta loppuvaiheessa huomannut sen rikastuttavan vaikutuksen.””Moniammatillisuus ollut tärkeää. Hienoa olla näin laaja-alaisessa ryhmässä mukana.””Vertaisryhmätyöskentely tuonut paljon. Ihmettelee eri tavalla maailmaa kuin ennen koulutusta.””Yhdessä oppiminen tärkeää ja muilta ryhmäläisiltä sai paljon.” ”Hyvä että kaikki osallistujat eivät ole samalta kentältä.”
Ryhmätöillä oli merkittävä rooli koulutuksessa
Ammatillisen osaamisen lisäksi koulutus on ollut osallistujille henkilökohtaisesti merkittävä ja se on saanut pohtimaan ratkaisukeskeisyyttä välineenä myös omassa työyhteisössä.
”Tosi yllättynyt mitä ratkaisukeskeisyys ja elementit ovat tuoneet, voimaannuttaneet ja lisänneet jaksamista omassa työssä.”
”Itselle henkisen kasvun työpaketti.”
”Työpaikatkin pitää kuntouttaa eikä vain asiakkaita.”









Innostunut ja aktiivinen ryhmä teki lähtemättömän vaikutuksen kouluttajaan: ”Ryhmä oli innostunut ja aktiivinen. Työt tehtiin tunnollisesti ja kaikki lähtivät reippaasti kokeilemaan ja tekemään. Tasapainoista ryhmää hän kuvasi joukkosieluksi, joka aloitti yhtä aikaa oli kyse sitten työskentelystä tai  ruokailuun lähtemisestä. Kukaan ei ottanut johtajan roolia vaan yhdessä tekeminen oli tapa toimia koulutuksen aikana. Ryhmässä jokainen on saanut olla oma itsensä, jolla on merkittävä rooli koulutuksessa. Jokainen oppii paremmin, kun on rento oma itsensä. Kaikki hyvä loppuu aikanaan, jossain taas tavataan!”

maanantai 17. maaliskuuta 2014

Hiihtolomakuulumisia

Kesäyliopiston henkilökunta vietti hiihtolomaa kymppiviikolla. Tässä hieman hiihtolomakuulumisia toimipaikoista.



 
Perjantaina heti työpäivän päätyttyä hyppäsin junaan ja suuntasin Oulun kautta Kuusamoon hiihtoloman viettoon. Suunnitelmissa oli anopin viisikymppisten lisäksi yhdessäoloa perheeni kanssa. Loman kohokohta oli pilkkireissu isäni kanssa. Saaliiksi saatiin parikymmentä kalaa, mutta eipä niitä sinttejä vonkaleiksi voinut kehua. Oli ihanaa, kun Kuusamossa oli vielä lunta ja aurinkokin näyttäytyi hetken järven jäällä ollessamme.

 Elisa, Ylivieska



Meillä oli rauhallinen lomaviikko. Teimme lasten kanssa yöretken olohuoneeseen ja yövyimme koko porukalla siskonpedissä ja herkuttelimme ja katsoimme yhdessä piirrettyjä - oli todella virkistävää tuonkin mittainen "retki". Tavaraa ainakin siirtyi yhtä paljon kuin naparetkelle ja takaisin päin lähteminen loppupakkaamisineen yhtä työllistävää ;o)



Maanantaina leivottiin oikein urakalla pullaa, jokainen oman muotoisensa. Lisäksi kävimme Oulussa ja tässä kuva Zeppelinin karusellista. Söimme Rossossa ja vietimme laatuaikaa. Pitihän tietenkin pakollinen ulkomaanmatka tehdä myös ja näin ollen kävimme Haaparannassa Ikeassa perjantaina.

Mukavan paljon mahtui yhteen lomaviikkoon pieniä iloisia yhteisiä hetkiä perheen kesken - ilman ruuhkia ja jonottamisia turistirysien keskellä. Nautinnollista ja rentouttavaa.

Nina, Ylivieska




 


Ketunjäljet hangella
Meidän perhe sai hiihtoloman aloituksen kunniaksi kaksi olympiamitalistia, kun herrat E ja O kävivät hiihtämässä, juoksemassa ja laskemassa mäkeä tuttavaperheen järjestämissä leikkimielisissä olympialaisissa. Urheilemisen jälkeen herkuteltiin perinteiseen kisatyyliin kuumalla mehulla, makkaralla ynnä muilla herkuilla. Tämä äiti palasi myös mielessään ”hieman” ajassa taakse päin omaan lapsuuteen, mistä muistona monet unohtumattomat hetket erilaisista tapahtumista. Täytyy pitää huoli, ettei jää ainoaksi kerraksi tämä omienkaan lasten osalta. Mukavissa merkeissä sujui loma ulkoillen ja tuttavia sekä sukulaisia tavaten. Sen verran riitti lomalla ohjelmaa ja vauhtia kahden pojanvesselin kanssa, että loman jälkeisenä maanantaina tulinkin töihin ”lepäämään”

Johanna, Kuusamo



 

 
Paras kaverini hiihtolomalla oli sarvikuono. Itsesäälissä kieriskellen yritin hätistää ikävää flunssaa koko loman ajan.

Sirpa K, Oulu









 


 
Vietettiin rentouttavaa kotilomaa. Käytiin elokuvissa, kaupungilla ostoksilla, uimassa ja nautittiin vain vapaapäivistä. Meillä kävi myös Kainuusta sukulaisia kylässä ja suloinen Riku-mäyräkoira.

Saara, Oulu









  
  








Vietin hiihtoloman perheeni kanssa Ylläksen lumisissa maisemissa. Äkäslompolon kylässä riitti tekemistä, vaikka sää ei ihan paras mahdollinen ollutkaan. Kun tunturissa tuulee, sen yleensä huomaa! Tein koiramme kanssa pitkiä kävely- ja lumikenkäretkiä Lapin luonnosta nauttien. Muu perhe uskaltautui joka päivä laskettelemaan melkoisen hernerokkasumun keskellä. Kotimatkalla vuodenaika vaihtui, kun lumikinokset muuttuivat paljaiksi tienpientareiksi.

Eija R, Oulu


Mahtavaa! Kerrankin Amerikan Oscarit jaetaan silloin, kun minä olen lomalla ja voin huoletta valvoa läpi yön! Pähkinöitäkin ostin niin, että varmasti riittävät. Vaan niinhän siinä kävi, että nukahdin ja pähkinöiden syönti siirtyi seuraavan päivän uusintoihin...

Hiihtolomasää Oulussa oli poikkeuksellisen lumeton, sateinen ja kovatuulinen. Loppuviikosta aurinko onneksi näyttäytyi ja tein valokuvauslenkin Nallikariin. Kovin olivat erilaiset maisemat kuin yleensä tähän aikaan vuodesta.

Sateisen sään vuoksi aikaa riitti myös muihin harrastuksiin, kuten piipahdukseen rivitanssitunnilla, e-kirjan lukemiseen ja netti-tv:n katseluun.









 


Merja, Oulu